Propozycje pracy z dziećmi w domu od 18-22 maja

Szanowni Rodzice

Poniżej przedstawiamy propozycje pracy z dziećmi w domu na kolejny tydzień dla poszczególnych grup. Jeżeli chcielibyście Państwo podzielić się pracą Waszych pociech, zachęcamy do przesyłania wszelkich zdjęć, wytworów prac i zabaw dzieci na adresy e-mailowe, które zamieszczone zostaną pod wpisem.

 

Grupa: 3 -latki Smerfy

Tematyka tygodnia: Jak powstaje książka

Poniedziałek 18.05.2020 r.

  • ,,Zanim książka trafi do biblioteki…” – Rodzic opowiada o zawodach związanych z powstawaniem książki: pisarz – autor książki, ilustrator, wydawca.
  • ,,W księgarni” – zabawa dydaktyczna. Wyjaśnienie pojęć : literatura dziecięca,  encyklopedie, podręczniki, albumy. Rodzic po wyjaśnieniu prosi o wskazanie w domu na półce książek dla dzieci, dorosłych, encyklopedii oraz podręczników.
  • Odgadywanie zagadek dotyczących bohaterów znanych dzieciom książek i bajek. Uświadomienie dzieciom znaczenia książki w życiu człowieka – są źródłem wiedzy z rożnych dziedzin, czytając je lub słuchając poszerzamy swoje słownictwo, pobudzamy wyobraźnię. itd,  (pobierz).

Wtorek 19.05.2020 r.

  • „ Piosenka o czytaniu książki” – osłuchanie z piosenką, rozmowa na temat jej treści, dostępna w linku: https://www.youtube.com/watch?time_continue=67&v=GTPWU1L8LVw&feature=emb_logo
  • „Apaszki” – zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki. Potrzebne będą: dwie apaszki, nagranie piosenki „ Piosenka o czytaniu książki”.Dziecko i rodzic trzyma swoją apaszkę. Rodzic włącza nagranie „ Piosenka o czytaniu książki”. Dziecko naśladuje ruch wykonywane przez rodzica:

– ruchy pionowe -z góry na dół,

– ruchy poziome – od prawe do lewej.

  • „Pokaż, co gram” – zabawa dydaktyczna. Potrzebne będą: klocki, łyżka. Rodzic tworzy z klocków układ przedstawiający rytm zwrotki lub wersu piosenki. Wystukuje go. Dziecko samo próbuje wystukać ten rytm.

Środa 20.05.2020 r.

  • Bajka „Pomysłowy wnuczek – biblioteka”, dostępna w linku: https://www.youtube.com/watch?v=6D08tHNz2Ms
  • ,,Co to jest bibiloteka” – Rodzic czyta dziecku fragment wiersza, który pomoże w wytłumaczeniu dziecku, czym jest biblioteka.

„Biblioteka” AUTOR: Olga Adamowicz (fragment)

Biblioteka to taka instytucja kultury,

która gromadzi zbiory biblioteczne – różne książki, dziecięce lektury.

Lecz nie tylko są tam książki ze szkolnej półeczki

są czasopisma, gazety, dziecięce bajeczki…

  •  „Układamy książki na półce” – posługiwanie się pojęciami największy, najmniejszy. Potrzebne będą: długa linia z taśmy malarskiej na podłodze.Rodzic rysuje długą linię na podłodze – półki na książki. Dziecko i rodzic to zaczarowane książki, które biegają po pokoju. Na sygnał rodzica książki ustawiają się na półce według instrukcji: od największej do najmniejszej; od najmniejszej do największej.
  • „Moje książki” – pomiar długości za pomocą różnych miarek, porównanie wyniku pomiaru. Potrzebne będą: sznurek, wełna lub nitka, książki różnej wielkości. Dziecko mierzy długość książki za pomocą sznurka lub innej miarki (nitki, wełny, itp.) Porównuje wynik pomiaru. Określa, która książka jest najdłuższa, najkrótsza.
  •  „Książki na półce” – zabawa dydaktyczna. Potrzebne będą: kilka książek, kilka półek na książki (mogą być wyklejone na podłodze za pomocą taśmy malarskiej), pudełko z klockami. Rodzic prosi: Połóż na półce 2 książki. Dołóż jeszcze 1. Ile jest książek na półce? Dziecko przelicza książki. Rodzic prosi: Weź z pudełka tyle kloców, ile książek jest na półce. Rodzic powtarza taki schemat tyle razy, ile naszykował półek.Za każdym razem dziecko dokonuje przeliczeń w zakresie 5.

Czwartek 21.05.2020 r.  

  • Zasady korzystania z książek. Dziecko poznaje zasady właściwego obchodzenia się z książkami, dostępne w linku: https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSI%C4%84%C5%BBEK-PLANSZE….pdf
  • „Mali graficy” zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z rytmem wyznaczonym przez rodzica. Gdy dźwięk milknie, rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu ( np.: długopis itp.). Zadaniem dziecka jest narysować ten przedmiot w powietrzu i powiedzieć, do czego ten przedmiot może służyć.
  • „ Jak powstaje książka” – film edukacyjny. Dziecko ogląda film, rodzic zwraca mu uwagę na osoby biorące udział w procesie powstawania książki, dostępne w linku: https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk
  • Praca plastyczna „ Moja książka”. Zaprojektowanie przez dziecko swojej książeczki oraz okładki do niej. Malowanie farbami, kredkami lub wyklejanie plasteliną. Instrukcja wykonania książeczki znajduje się w linku: https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk

Piątek 22.05.2020 r.

  • Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne:

a) Ćwiczenia chodu i biegu, podskoki i przeskoki:

– marsz z unoszeniem kolan do góry,

– marsz z klaskaniem w dłonie,

-chód na palcach, na piętach, na całych stopach (mocno tupiąc),

– bieg w miejscu,

– bied slalomem między krzesłami,

– podskoki w miejscu,

– przeskoki obunóż nad skakanką leżącą na podłodze,

– przeskoki bokiem z prawej, na lewą stronę skakanki,

-pajacyk,

b)Napinanie i rozluźnianie określonych partii mięśni:

– chodzenie w rytm muzyki, gdy dźwięk umilknie – stanie na baczność,

-stanie w rozkroku – na umówiony sygnał – rozluźnianie określonych części ciała po kolei ( dłonie, ręce, głowa,  nogi)

-siad ze skrzyżowanymi nogami- na sygnał mocne oplecenie nóg rękoma i chowanie głowy- na sygnał rozluźnianie,

c) Kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni:

– wybór dowolnego miejsca w pomieszczeniu, podczas muzyki,

-swobodny marsz – kiedy jest cisza- siad w wybranym miejscu.

e -mail do wychowawcy grupy Smerfy- sylwiahac@wp.pl

 

 

Grupa 4-latki Kotki

Tematyka: Wrażenia i uczucia.

Poniedziałek – 18.05.2020 r.

  • ,, Co mówi lusterko?”–rozpoznawanie swoich uczuć. Dziecko patrzy na siebie w lusterku mówiąc: Teraz jestem….smutny, wesoły, zdziwiony, przestraszony (pokazuje odpowiednią minkę).
  • „Co mnie cieszy?rozmowa na temat sytuacji wywołujących różne uczucia na podstawie karty pracy cz.2.37 i doświadczeń dzieci.
  • Zabawa przy piosence, dostępna w linku: https://www.youtube.com/watch?v=JSEHK1V4w7k

Dla chętnych dzieci:Rysowanie dużej uśmiechniętej twarzy, można dorysować piegi i przeliczyć je w zakresie możliwości dzieci.

Wtorek – 19.05.2020 r.

Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

  • „Co zrobić, gdy chce mi się płakać?” – formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci oraz słów piosenki Piosenka o beksie. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sposób społecznie akceptowalny.

Dla chętnych dzieci:„Rozśmieszamy płaczącego” – wykonywanie rozweselających okularów. Doklejanie jakieś śmiesznych elementów: krzaczaste brwi, długi nos, zwisające serpentyny.

Środa – 20.05.2020 r.

  • „Ciemność jest niezwykła!” – rozmowa na temat ciemności i oswajania się z nią na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny ,,Ciemnego pokoju nie trzeba się bać”  (pobierz).
  • Wykonanie pracy plastyczno- technicznejStraszydło” – własnego pomysłu, propozycja pracy:
  • Dla chętnych dzieci: Bajka On boi się ciemności, dostępna w linku: https://www.youtube.com/watch?v=BfgDljhiwME

Czwartek – 21.05.2020 r.

  • „Kto może nam pomóc, gdy się boimy?” – rozmowa na temat sposobów radzenia sobie ze strachem na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Renaty Piątkowskiej ,,Zły sen”   (pobierz). Zachęcanie dzieci do zwracania się do innych po pomoc.
  • Karta pracy Plac zabaw cz.2, 38 „W domu czuję się bezpiecznie”szukanie różnic między obrazkami.
  • Dla chętnych dzieci: Kolorowanie Zmorka psa -jamnika ze skrzydłami, który zjadał złe sny w opowiadaniu o Tomku (pobierz).

Piątek – 22.05.2020 r.

–   „Moje odczucia” – R. daje dziecku chusty w trzech kolorach (kolor czerwony –złość, zielony – smutek, żółty – radość). R. włącza utwór Piosenka o beksie. Gdy słychać muzykę, dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Gdy muzyka milknie, kładzie chusty w różnych miejscach pokoju. Następnie podchodzi kolejno do poszczególnych kolorów – gestem i ruchem pokazuje uczucia, które dany kolor symbolizuje. Na ponowny dźwięk muzyki, dziecko tańczy.

–  „Figurki” – dziecko biega po pokoju w rytm utworu Bolero Maurice’a Ravela, dostępny w linku: https://www.youtube.com/watch?v=pao4Ptt_i7g. Po zatrzymaniu nagrania R. mówi: Figurki, figurki zamieńcie się w… − tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny, w zależności od wyobraźni R. Zadaniem dziecka jest przybranie wymyślonej pozy i zastygnięcie w bezruchu na kilka sekund. Po chwili R. ponownie włącza muzykę, a dziecko biega po pokoju.

–  „Skręt w prawo i w lewo” – dzieci dobierają się parami, siadają na kocyku tyłem do siebie, dotykając się plecami. Na sygnał N. wykonują równocześnie obrót w prawo, klaszcząc w dłonie kolegi, a następnie w lewo. Próbują wstać, cały czas opierając się wzajemnie o swoje plecy. • kocyki/maty

Dla chętnych dzieci: Obejrzyj bajeczkę. https://www.youtube.com/watch?v=UEmvB3v-VEU

e -mail do wychowawcy grupy Kotki – elapietrus60@gmail.com

e – mail do Pani Elżbiety K. – eksia@wp.pl

 

 

Grupa: 5 – latki Krasnoludki

Temat tygodnia  –  Wrażenia i uczucia

Poniedziałek – 18.05.2020 r.

Porozmawiaj z dzieckiem o uczuciach, jakie zna, jakie są przyjemne, a jakie nieprzyjemne i w jakich sytuacjach je można odczuwać.

  • Emocje – obrazki 

  • Zabawa w kalambury. Pobawcie się  kalambury. Wytnij rysunki  (pobierz). (pokoloruj ). Zaproś do zabawy swoją rodzinę. Zasady zabawy: wybrana osoba losuje jeden obrazek i pokazuje za pomocą mimiki twarzy daną emocję. Pozostałe osoby odgadują, kto zgadnie jest kolejnym losującym.
  • Praca z KP 19a, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego.
  • „Emocje na twarzy” – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy, zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP 19b.

Wtorek 19.05.2020 r.

  • Przeczytajcie wiersz „Czarna jama” (autor Joanna Papuzińska), (pobierz).

Proszę porozmawiać z dzieckiem  na temat wiersza: Co czuł chłopiec i dlaczego?Czego się bał? O co prosił rodziców? Jak się zakończył wiersz? Co się stało? Jaki znalazł sposób na pozbycie się lęku?Co mu pomogło? Dlaczego boimy się ciemności?.

  • Zabawy w rozpoznawanie emocji – ćwiczenia logopedyczne, dostępne w linku: https://www.youtube.com/watch?v=8EerpqhmaPg
  • Praca z KP4.21a – doskonalenie umiejętności dostrzegania pozytywnych i negatywnych sposobów wyrażania uczuć, rozwijanie zdolności grafomotorycznych.

Środa 20.05.2020 r.

  • Piosenka do nauki „ Nasze emocje”, (pobierz).dostępna w linku:https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4 
  • „Przedszkolne emocje”- praca z KP 20b, rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, budowanie wypowiedzi.
  • Praca z KP20a – doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć, rozwój umiejętności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.

Czwartek 21.05.2020 r. 

  • „Ciasteczka”- wspólne pieczenie ciasteczek owsianych, doskonalenie umiejętności matematycznych w używaniu jednostek wagi i objętości w codziennych sytuacjach, dostępne w linku:
  • https://aniagotuje.pl/przepis/proste-ciastka-owsiane
  • https://www.youtube.com/watch?v=J8Bq7cVWfeY

  • Jak upłynął Ci dzisiejszy dzień? Byłeś smutny, zły, zadowolony, a może coś Cię zadziwiło? Pokoloruj buźkę, która odpowiada Twojemu obecnemu nastrojowi, (pobierz).

Piątek 22.05.2020 r. 

  • Praca plastyczna „ Wiosenna łąka” z wykorzystaniem Karty nr 43 z Wyprawki. Wypchnij elementy. Złóż i sklej bociana zgodnie z instrukcją. Z zielonego arkusza papieru zrób trawę i doklej ją do podstawy; lub wykorzystaj elementy dowolnie i stwórz pracę według własnego pomysłu. Powodzenia. Czekam na Wasze zdjęcia.
  • Ćwiczenia z woreczkami – link https://www.youtube.com/watch?v=aR2AXiVst1w&feature=emb_title
  • „Komiks” – praca z KP 21b, ćwiczenia w czytaniu.

Dla chętnych dzieci :

e-mail do wychowawcy grupy Krasnoludki – bozenakrosno@wp.pl

e – mail Pani Anity – granita@o2.pl

 

 

Grupa: 5,6 – latki Nutki, Jagódki

Temat tygodnia  – Zbliża się Święto Rodziców

Poniedziałek – 18.05.2020 r.

  • Oglądanie zdjęć rodziców z ich dzieciństwa. Porównywanie zdjęć ze swoim wyglądem.
  • Nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej pt. „Mama i tata”.

Mama i tata to świat nasz cały,

Ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

To dobre czułe pomocne ręce

I kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

Wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

Loty huśtawką, prawie do słońca,

Oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana mamo, kochany tato

Dzisiaj dziękować chcemy Wam za to ,

Że nas kochacie, że o nas dbacie

I wszystkie psoty nam wybaczacie.

-Rozmowa na temat wiersza: Kim dla dzieci jest mama i tata? Za co dzieci dziękują rodzicom?

-Naucz się wiersza na pamięć.

  • Kończenie zdań;

– Moi rodzice są kochani, bo…

– Pomagam rodzicom w…

– Lubię być w domu, bo…

– Z tatą najchętniej robię…

– Z mamą najchętniej robię…

  • Karta pracy cz.4 str. 44, 45.

Wtorek 19.05.2020 r.

  • Rysowanie swojej mamy i swojego taty – karta pracy cz. 4 str. 46.
  • Ćwiczenia w porównywaniu wzrostu – mierzenie wzrostu swojego, mamy i taty za pomocą metra krawieckiego. Porównywanie kto jest najwyższy, kto jest najniższy.
  • Karta pracy cz.4 str. 47, 48.

Środa 20.05.2020 

Czwartek 21.05.2020 r.

  • Karta pracy cz. 4 str. 51, 52.
  • Wykonanie obrazka z konwaliami dla mamy i taty techniką origami z koła:

 

propozycja pracy

 

 

 

 

– na białej kartce odrysuj 8 kół o średnicy około 3cm

– na zielonej kartce odrysuj 2 koła o średnicy 2cm

– potrzebny będzie: kolorowy karton 15cm na 20cm, klej i nożyczki

– wytnij koła i złóż je na pół

– sklej po dwie białe połówki, tak aby powstały dzwoneczki

– złóż zielone koła na pół i je przetnij to będą listki

– naklej na kartonik dzwoneczki białe, zielone listki i wytnij z zielonego papieru łodygi

– naklej na łodygę dzwoneczki kwiatów konwalii

– zrób zdjęcie pracy i wyślij na e – meila do wychowawcy ,a gotową laurkę wręcz rodzicom w dniu ich święta.

Piątek 22.05.2020 r.

  • Karta pracy cz.4 str. 53.
  • Posłuchaj opowiadania pt: „Moja rodzina”, dostępne w linku: https://www.youtube.com/watch?v=7Zh-4tJw_rA
  • 6-latki książeczka zielona str. 78,79 – pisanie po śladzie i czytanie tekstu.
  • Ćwiczenia gimnastyczne w formie metody zabawowej.
  • Na początek rozgrzewka,którą znajdziecie na stronie    https://youtu.be/R7i8g59NI5I

1.Zabawa orientacyjno – porządkowa “Marmurki”. Swobodny bieg w różnych kierunkach. Na hasło “Marmurki” dzieci zatrzymują się i nieruchomieją w różnych pozach.

2.Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Drzewa na wietrze” . Dziecko stoi w rozkroku, ramiona uniesione w górę. Porusza ramionami kołysząc się na boki (silny wiatr- skłon pogłębiony).

3. Zabawa z elementem podskoku “Skaczące piłki”. Podskoki obunóż w swobodnym tempie.

4. Zabawa z elementem równowagi “Grzybki” . Marsz, bieg i podskoki w różnych kierunkach. Na hasło “Stop” zatrzymanie się na jednej nodze.

5.  Zabawa z czworakowaniem “Idą raki” . Czworakowanie w podporze tyłem.

Ćwiczenie uspokajające: maszerowanie przy piosence, dostępna w linku: https://youtu.be/urLZOP2MtVs                                                                                            

e -mail do wychowawcy grupy Nutki – karo9675@wp.pl

e-mail do wychowawcy grupy Jagódki – anna_buczynska5@interia.pl

 

……………………………………………………………………………………………………………..

Język angielski

GRUPA 5- LATKI

W tym tygodniu powtórzymy sobie części twarzy.

face- twarz

eyes- oczy

ears- uszy

mouth- usta

nose- nos

Proszę narysować na kartce z bloku twarz, na której znajdują się oczy, uszy, usta, nos. Wydajemy dziecku polecenie Point to the nose– Wskaż nos. Touch your nose– Dotknij swój nos.

Powtórzenie piosenki My lovely face (CD, nagranie 24)

Proszę, żeby Rodzice pobawili się z dziećmi w zabawę „Czego brakuje?”. Do zabawy potrzebne będą rysunki (dziecko może narysować rysunki samodzielnie): nos, uszy, twarz, oczy, usta. Rozkładamy obrazki na podłodze, dziecko nazywa wszystkie obrazki po angielsku na komendę’ Close your eyes- Zamknij oczy’ rodzic odwraca jeden obrazek ‘ Open your eyes- Otwórz oczy’ dziecko ma za zadanie odgadnąć który obrazek został odwrócony i musi go nazwać. Zabawę powtarzamy dotąd aż dziecko nauczy się wszystkich słówek. Można też zamienić się rolami dziecko odwraca obrazek, a rodzic odgaduje.

Udanej zabawy

GOODBYE

 

GRUPA 5-6 LATKI

W tym tygodniu powtórzymy części ciała.

arm- ramię

leg- noga

foot- stopa

hand- ręka

tummy- brzuch

head- głowa

body- ciało

touch- dotknąć

Nauka piosenki This is my body (CD, nagranie25)

Zapraszam do zabawy ze skakanką. Rozłóżcie skakankę na podłodze. Po lewej stronie znajdują się nazwy związane np. z rodziną, a po prawej- wyrazy nazywające części ciała. Dziecko ustawia się wzdłuż skakanki, opiekun podaje słowo lub wyrażenie związane z jednym z wymienionych zagadnień , np. Hello, mummy! albo Touch picture with leg- Dotknij obrazka z nogą. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, do której grupy należą wypowiedziane wyrazy, a następnie przeskoczenie przez skakankę na właściwą stronę lub pozostanie w dotychczasowej pozycji. W zabawie można zamieniać się rolami, dziecko mówi a opiekun przeskakuje przez skakankę.

Udanej zabawy

GOODBYE

e-mail do Pani Małgorzaty – gosiaskrzeta@op.pl

……………………………………………………………………………………………

Religia

Witam Was Serdecznie.

Już wkrótce będziemy obchodzić szczególny dzień, w którym wyrażamy naszą miłość i wdzięczność do naszych mam. Z tej okazji proszę Was byście obejrzeli przygotowaną katechezę:

  • https://view.genial.ly/5eb5aa59c6ddfc0d172add6a/interactive-content-wyrazam-milosc-dla-mojej-mamy?fbclid=IwAR2QWqBOwiquPGVgLSIFusmfkEjEve75wirCVJOXFrZTcD-_NWJY4_aVXuQ

Wykonajcie również zadania w katechizmach

  • Jagódki i Krasnale na stronach 92 i 93.
  • Nutki na stronach 110 i 111.

W ramach drugiej katechezy w tym tygodniu spróbujcie wykonać laurkę według podpowiedzi, która jest zamieszczona na końcu katechezy.

Ściskam Was mocno.

e-mail do Pani Marii – mgolebiowska@vp.pl