Promocja zdrowia

„Zdrowie naszym skarbem”

PROMOCJA ZDROWIA W NASZYM PRZEDSZKOLU

Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci) oraz podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.

Harmonogram działań w zakresie promocji zdrowia na rok 2020/2021 w Przedszkolu Gminnym w Nowym Żmigrodzie dla grup 3,4,5,6 – letnich

     Istotą placówki promującej zdrowie jest intensyfikacja tego, czego nauczono w ramach edukacji zdrowotnej poprzez wspieranie działań przedszkola, rodziny, społeczeństwa, w którym żyje dziecko. Nie ma dobrej recepty na osiągniecie natychmiastowej poprawy w zakresie promocji zdrowia. Rozpoczynając wędrówkę ku poprawie wzięliśmy pod uwagę, że każda zmiana wymaga czasu, nie można jej wprowadzić z dnia na dzień, zmiana nie jest sprawą prostą, zmiana powinna być dobrze przygotowana i kierowana, a osobami odpowiedzialnymi za wprowadzenie zmiany w placówce powinni być przede wszystkim nauczyciele, personel obsługowy i rodzice, a korzyści z wprowadzonej zmiany powinny odczuć dzieci. Współcześnie promocja zdrowia odgrywa znaczącą rolę w życiu każdej placówki. Przedszkola przywiązują do niej coraz większą wagę, przez co promocja zdrowia staje się jednym z najważniejszych zadań i priorytetów. Dbając o jakość edukacji w naszej placówce wstąpiliśmy do Programu Promocji Zdrowia w Przedszkolu.

Mamy nadzieję, że dzieci opuszczające nasze przedszkole będą otwarte, twórcze oraz spontaniczne. Będą potrafiły dbać o swoje zdrowie, a także bezpieczeństwo i będą pamiętały, iż zdrowie jest warunkiem codziennego życia a nie jego celem.


To zdrowie jest prawdziwym bogactwem

        Zdrowie to niepodważalnie największa wartość w życiu każdego człowieka. Warto, zatem pamiętać, że podniesienie poziomu świadomości w zakresie promowania zdrowia stanowi kluczowy warunek kształtowania zdrowego stylu życia.

Okres, w którym kształtują się zachowania dotyczące zdrowia to dzieciństwo. Utrwalone wówczas nawyki decydują o późniejszym życiu, dlatego też edukację zdrowotną należy rozpocząć jak najwcześniej, bogacąc wiedzę dziecka o zdrowiu własnym i innych.

,,Edukacja zdrowotna to, nie tylko przekazywanie wiedzy o tym, co jest korzystne lub szkodliwe dla zdrowia, lecz również rozwijanie umiejętności, a także nawyków, które pomogą skutecznie wykorzystywać zdobytą wiedzę. Należy stworzyć dzieciom sposobność do ukształtowania postaw i wartości, które ułatwią im dokonywanie wyborów ”. [1]

Promocja zdrowia w naszej placówce obejmuje nie tylko dziecko, ale także jego społeczność – nauczycieli, pracowników placówki i rodziców, gdyż jest to proces wzajemnie ze sobą powiązanych ogniw.

Wszystkie czynności, które zostaną podjęte w przedszkolu obejmują szeroko rozumiany zdrowy styl życia – aktywności fizycznej dzieci, zdrowego żywienia, bezpieczeństwa oraz dbania o zdrowie emocjonalno – społeczne. Jednak wszelkie działania muszą być wspierane przez najbliższą rodzinę dziecka, wówczas wiedza przekazana stanie się wiarygodna. To współdziałanie utrwali w pełni wszelkie działania i formy postaw prozdrowotnych.

,,Rodzice i nauczyciele stanowią w okresie przedszkolnym niekwestionowany autorytet. Reguły i zasady przez nich ustalone (także te dotyczące zdrowia) są bezdyskusyjnie przez dzieci przyjmowane, co pozytywnie koreluje z edukacją zdrowotną”.[2]

Jako placówka promująca zdrowie będziemy podejmować wiele inicjatyw, aby uświadamiać znaczenie zdrowego stylu życia, które zaowocuje w przyszłości. Wierzymy, że nasze przedszkole dostarczy dzieciom wsparcia na drodze do odkrycia zdrowych smaków dzieciństwa.

K.

[1] E. Flatow, Edukacja zdrowotna w przedszkolu: podstawy teoretyczne punktem wyjścia dla rozważań praktycznych, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 2, MHP, Poznań 2010, s. 34.

[2] B. Woynarowska, A. Kapuścińska, Przedszkole promujące zdrowie, Wychowanie w przedszkolu, nr 8, 2012, s. 7.


 

Wartościowe przekąski w diecie dziecka

Wielu rodziców zastanawia się, jakie przekąski dla małych dzieci są najlepsze. Co podać dziecku, kiedy jesteśmy na spacerze lub w podróży? Dokonywanie świadomych wyborów przez rodziców ma duży wpływ na zdrowie ich dzieci w przyszłości, a także na wybory, które będą podejmować już samodzielnie. Dobry wybór żywności jest kluczem do prawidłowego żywienia. W przypadku dzieci wybór określonych produktów spożywczych często dyktowany jest przykładem rodziców/opiekunów i rówieśników, reklamą telewizyjną oraz usamodzielnianiem się wraz z wiekiem. Dlatego tak ważnym elementem wychowania dla zdrowia jest nauka dokonywania świadomych, prawidłowych wyborów i mądrego korzystania z dostępnej żywności przez dzieci.

W modelach bezpiecznego żywienia dzieci zwraca się uwagę na kilka istotnych elementów:

  • częstość spożywania posiłków – dzieci powinny spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia, 3 posiłki główne (śniadanie, obiad, kolacja) i 1-2 posiłki dodatkowe (drugie śniadanie, podwieczorek). Ważne jest, aby posiłki były spożywane, w miarę możliwości, w regularnych odstępach czasu;
  • wartość energetyczna i odżywcza diety dziecka – powinna być zgodna z indywidualnym zapotrzebowaniem i zbliżona do norm i racji pokarmowych;
  • dobór produktów – w diecie dzieci powinna przeważać żywność naturalna, wysokiej jakości, mało przetworzona. Spożywanie różnych produktów ze wszystkich grup warunkuje odpowiednie dostarczanie niezbędnych składników pokarmowych.

Żywienie dzieci – najczęściej popełniane błędy

Znajomość zasad prawidłowego odżywiania nie zawsze przekłada się na odpowiednie zachowania z tym związane. Pomimo opracowanych zaleceń dotyczących żywienia dzieci, rekomendacji i standardów medycznych, a także licznych ogólnopolskich programów upowszechniających zasady zdrowego odżywiania, nadal obserwuje się wiele nieprawidłowości w sposobie żywienia. Do najczęściej popełnianych błędów należą:

  • niedostateczne spożycie mleka i produktów mlecznych, warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych i ryb;
  • nadmierne spożycie słodyczy (np. batonów, cukierków,  lizaków), żywności typu fast food;
  • nieprawidłowe zachowania żywieniowe, takie jak: pojadanie między posiłkami, zbyt mała lub duża liczba posiłków, traktowanie jedzenia w kategorii kary lub nagrody, wybiórczość w jedzeniu.

Coraz większą rolę w codziennej diecie odgrywają przekąski – dotyczy to zarówno małych dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.

Czym jest przekąska?

Przekąska to produkt spożywczy, a nie posiłek czy danie, spożywany dla zaspokojenia głodu między głównymi posiłkami (śniadanie, obiad, kolacja). Niekiedy może zastępować drugie śniadanie lub podwieczorek. Dlatego jeśli wybieramy przekąski, to ważne jest, żeby były to „zdrowe przekąski”, które mają odpowiednią wartość i gęstość odżywczą oraz zaspokajają preferencje smakowe dzieci. Zdrowa przekąska może służyć poprawie jakości diety oraz zachowaniu regularności w spożywaniu posiłków. Podczas planowania posiłków dla dzieci należy zwrócić uwagę, by dzienny bilans energetyczny był zgodny z zalecaną normą wiekową oraz podejmowaną przez dziecko aktywnością.

Co warto wybierać na przekąskę dla dzieci?

Do zdrowych przekąsek zaliczamy:

  •        świeże warzywa w formie nieprzetworzonej lub jako sałatka – źródło witamin, składników mineralnych i błonnika;
  •        świeże owoce i produkty na ich bazie, jak sałatki i musy – źródło witamin i składników mineralnych oraz błonnika;
  •        mleczne produkty fermentowane, takie jak naturalne i smakowe jogurty, maślanki i serki homogenizowane, które mają wysoką gęstość żywieniową, są źródłem wapnia i pełnowartościowego białka

oraz w ograniczonych ilościach (ze względu na wysoką wartość kaloryczną):

  •      pełnoziarniste produkty zbożowe – płatki, drobne ciasteczka pełnoziarniste – źródło błonnika i węglowodanów złożonych;
  •      orzechy – źródło składników mineralnych, korzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych;
  •      suszone owoce – źródło składników mineralnych i błonnika.

Zdrowe przekąski powinny zastępować spożycie przekąsek o dużej wartości energetycznej i/lub małej wartości żywieniowej, takich jak słodycze czy słone przekąski. Należy również pamiętać o odpowiedniej ilości płynów, jakie dziecko powinno wypijać w ciągu dnia. W żywieniu dzieci poleca się do picia przede wszystkim dobrej jakości wodę (źródlana i naturalna woda mineralna) najlepiej butelkowaną posiadającą pozytywną opinię jednostki pediatrycznej.

Jak przygotować przekąski dla dzieci?

Jako przekąski najczęściej polecane są świeże warzywa i owoce. Żeby zachęcić dzieci do ich regularnego spożywania najlepiej podawać je w formie kolorowych, odpowiednio dobranych smakowo kompozycji, np. cząstki jabłka, mandarynki lub pomarańczy obrane z białej otoczki, ananas, plasterki banana, cząstki świeżych lub gotowanych warzyw pokrojone w ciekawe kształty. Wartościową przekąskę stanowią produkty mleczne, np. jogurt naturalny, który można podać dziecku w połączeniu ze świeżymi owocami.

Zgodnie z zaleceniami żywieniowymi dieta dziecka powinna być dostosowana do jego potrzeb i apetytu. W żywieniu dzieci szczególnie należy dbać o:

  • urozmaicenie diety dziecka pod względem doboru produktów spożywczych,
  • uregulowanie diety pod względem częstości spożywanych posiłków,
  • umiarkowanie – dostosowanie wielkości porcji posiłków/potraw do potrzeb dziecka,
  • unikanie nadmiaru soli i cukru oraz substancji dodatkowych (np. barwniki, konserwanty).

Autor: Zespół ePozytywnaOpinia.pl 

Skarbnica wiarygodnych informacji dla każdego Rodzica. Poparta opinią i doświadczeniem Instytutu Matki i Dziecka.